premiera: kwiecień 2003
MUSICAL NA SCENIE LUBUSKIEGO TEATRU: A to Osiecka
muzyka: Katarzyna GÄRTNER
scenariusz i reżyseria: Kazimierz MAZUR
scenografia: Anna BOBROWSKA-EKIERT
choreografia: Filip CZESZYK, Paweł MATYSIK
przygotowanie wokalne i kierownictwo
muzyczne: Jerzy BECHYNE
asystent reżysera: Andrzej NOWAK
inspicjent: Dobrosława TRĘBACZ
Obsada:
TATIANA KOŁODZIEJSKA - Agnieszka
TOMASZ KARASIŃSKI - Sumienie
ARTUR BELING - Mąż
ANDRZEJ NOWAK - Kochanek 1
WOJCIECH CZARNOTA - Kochanek 2
JACEK ZIENKIEWICZ - Kochanek 3
Zdjęcia aktorów grających w przedstawieniu znajdują się poniżej.
AGNIESZKA OSIECKA
Dla swojego pokolenia była kimś więcej niż poetką i autorką piosenek. Była Muzą ludzi, którzy wyrywali się z siermiężnej, smutnej, cenzurowanej rzeczywistości i marzyli o prawdzie i wolności, o odrobinie szaleństwa, o poezji.(...) Agnieszka Osiecka miała bardzo wielu przyjaciół, kochała ludzi, piła z nimi wódkę, czasem się kłóciła, zawsze otwierała przed nimi drzwi swego mieszkania. A jednocześnie była ostrożna, jakby trochę podejrzliwa. I chyba wśród tych wszystkich przyjaciół, wśród całej masy ludzi, którzy umawiali się z nią na piwo, którzy z nią pisali piosenki, wyjeżdżali na Mazury bardzo samotna. Kiedyś powiedziała, że człowiek nie może sprzedawać całego siebie.
W filmie, jaki nakręciła o niej Grażyna Pieczuro, patrząc w niebo mówi do Seweryna Krajewskiego: Jak już będę tam, na górze, to czasem tu do was na ziemię zejdę.
- A jak to zrobisz? pyta kompozytor. Wskazując świetlistą pręgę na niebie (czy to przeleciał odrzutowiec, czy tak się ułożyło światło) odpowiada: A po takiej ścieżce.
Bo Osiecka lubiła żyć, lubiła świat z wszystkimi jego słabościami, śmiesznostkami, zakrętami. Ale jednocześnie miała w sobie świadomość przemijania i śmierci.
Przemijanie to było odchodzenie miłości, odchodzenie młodości, to był a świadomość istnienia tych młodych dziewczyn, których urodą okrutną zaroi się Paryż i Kutno.
A śmierć? Do musicalu Dziś straszy napisała piosenkę Pożegnanie z poetką. Pożegnała sama siebie. Czy ktoś umiałby piękniej pożegnać poetessę tego przetrąconego, zbyt wcześnie odchodzącego pokolenia?
Barbara Hollender
Rzeczpospolita 10.03.1997
Katarzyna Gärtner
pianistka, kompozytorka, twórca dużych form teatralnych i estradowych; założycielka wielu zespołów, m.in. „Trubadurzy”, „2+1”, „Andrzej i Eliza”, „Gärtner Band” w Radiu Suisse-Romande oraz „Gärtner-Studio w M1” w Polskim Radiu. Napisała muzykę do ponad 400 piosenek z „Małgośką”, „przebojem 40-lecia” na czele, wydanych na 120 płytach w Europie i USA. Katarzyna Gärtner o sobie: „Urodziłam się w radiu. Moim ojcem był Blues, matką Rock'n'Roll. Pierwszy recital jazzowy zagrałam w Warszawie w Hybrydach w wieku 15 lat. Dwa lata później napisałam swój pierwszy przebój >>Eurydyki tańczące<<. Na studia do Londynu jechałam już ze swoją pierwszą płytą >>Msza Beatowa<<.
Ze stypendium wyniosłam naukę zdobytą na Abbey Road wśród największych sław muzyki Johna Lennona, George'a Harrisona, Davida Bowie i producentów Virgins Rec. Company. W Londynie miałam dostęp do najwspanialszych musicali świata. Te doświadczenia dały mi możliwość stworzenia wielu musicali, mnóstwa przebojów, płyt, wygrania festiwali i kreowania przy tym nowych, młodych twarzy na scenie muzycznej polskiego rynku. A największą moją pasją od lat jest znajdowanie muzycznych talentów. Ci młodzi ludzie, dzięki pracy ze mną, mają szansę na sukces realizację swoich marzeń artystycznych”.
Wybrane z dorobku kompozytorskiego pozycje:
1. „Msza Beatowa”
2. „Na szkle malowane” (libretto Ernest Bryll)
3. musicale: „Przygody rozbójnika Rumcajsa” (libretto Ernest Bryll), „Wyspa” (libretto Andrzej Strzelecki), „Krasnoludki, krasnoludki” (libretto T. Kijonka), „Pomsta" (w oparciu o „Zemstę” Fredry, libretto M. Makula)
4. w serii musicali „Śpiewniki polskie”: „Pozłacany warkocz” Śpiewnik Śląski (libretto M. Makula), „Śpiewnik Kaszubski” (libretto Bożena Ptak), „Cherem i 3 wesela” Śpiewnik Galicyjsko-Żydowski (libretto M. Makula), „Wieczór Trzech Króli” wg Szekspira (libretto J. Skotnicki)
5. rock-oratorium „Zagrajcie wszystkie srebrne dzwony” (libretto Ernest Bryll)
6. musical filmowy „Do góry nogami” (libretto T. Kijonka)
7. rock-opera dla dzieci „Zaczarowany bal” (libretto T. Kijonka)
8. „Czar korzeni” śpiewogra PP CD 216
9. „Big Popiel”, musical (libretto Grzegorz Walczak).
Kazimierz Mazur
Ukończył PWST w Warszawie w roku 1974. Aktor teatrów „STS”, „Ateneum” i „Komedia”. Aktor filmowy „Noce i dnie”, „Dyrektorzy”, „Wschodni wiatr” (Francja), „Pluton” 239(Rosja), „Sukces”, „W labiryncie”, „Daleko od szosy”,
„Zemsta” i in. Ma za sobą wieloletnią współpracę z Orkiestrą RTV Jerzego Miliana. Jest twórcą polskiego Teatru Esperanto KUNE, w którym zrealizował
spektakle „La Nega blowado” (Zamieć) i „La Imperiestro” (Cesarz).
Realizator i wykonawca kilkunastu widowisk telewizyjnych. Za „Rzecz listopadową” Ernesta Brylla otrzymał nagrodę za wybitne osiągnięcia w Teatrze TV.
ANNA BOBROWSKA-EKIERT
(scenograf) ukończyła studia wyższe na Wydziale Ubioru łódzkiej PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) im.Władysława Strzemińskiego w 1968r. (dyplom z wyróżnieniem). W latach 1968-2001 etatowo związana jako scenograf z teatrami łódzkimi: im. St.Jaracza (1968-72) i Teatrem Muzycznym (1975-2001). Jest autorem ok.90 scenografii teatralnych (z czego 37 dla Teatru Muzycznego w Łodzi) dla teatrów dramatycznych, muzycznych i operowych Lodzi i wielu innych miast w Polsce (m.in. Poznania, Szczecina, Wrocławia, Lublina, Koszalina, Zielonej Góry). Kilka tytułów zrealizowanych w Teatrze
Muzycznym w Łodzi (Musical classics, Webber gala, Gershwin gala, Gala Strauss, Baron cygański, Zemsta nietoperza) mogli podziwiać widzowie zachodniej Europy Niemiec, Szwajcarii, Francji, Belgii, Luksemburga podczas tourneé Teatru zorganizowanych przez Pagart i Agencję Ullego Gerhartza w latach 1992-96. Od początku lat 80-tych współpracuje z łódzkim ośrodkiem telewizyjnym, gdzie realizuje scenografię do teatrów telewizji, teledysków, programów muzycznych i poetyckich. Niedawno ubierała także znanych polityków w cyklu programów autorstwa K. Piasecznej „Na wielkiej scenie” (7 edycji).
Chętnie realizuje wystawy związane z aranżacja scenograficzną m.in. nagrodzona przez Ministerstwo Kultury i Sztuki w 1988 r. Wystawa w Łódzkim Muzeum Kinematografii, poświęcona 30-leciu pracy artystycznej W. J. Hasa, czy też wystawy w Muzeum Miasta Łodzi (1988, 1994) związane z rocznicami teatralnej Łodzi. W Lubuskim Teatrze zrealizowała dotychczas scenografię do „Awantury o Basię” (2000), „Pinokio” (2001) i „Przypadkowego człowieka (2001).
FILIP CZESZYK
choreograf, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu. Asystent na Uniwersytecie Zielonogórskim. Specjalizuje się w tańcu hip-hopowym i jazzowym. Założyciel Studia Tańca Trans, Formacji Pamp i Spoko. Współpracuje z choreografami i tancerzami: Alassane Wat (Paryż), Naima Baughanet (Paryż), Piotrem Ziembą (Poznań), z Anią Krysiak I Sylwią Chewczyńską (Śląski Teatr Tańca).
PAWEŁ MATYASIK
tancerz, choreograf, pedagog, dyrektor i założyciel studenckiej grupy tańca współczesnego przy Uniwersytecie Zielonogórskim i Zielonogórskiego Stowarzyszenia Tańca Współczesnego. Przez 4 lata był tancerzem Gdańskiego Teatru Tańca. Obecnie jest wykładowcą na Uniwersytecie Zielonogórskim, prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, improwizacji i kontakt improwizacji.
OBSADA:
Artur Beling |
Wojciech Czarnota |
Tomasz Karasiński |
Tatiana Kołodziejska |
Andrzej Nowak |
Jacek Zienkiewicz |
Andrzej Buchardt |
Katarzyna Chojnacka |
Grzegorz Hryniewicz |
Agnieszka Jaskuła |
Justyna Kokot |
Tomasz Łupak |
Kamila Plucińska |
Anna Przykuta |
Dorota Sowa |
Małgorzata Tokarska |
Julia Trębacz |
Anna Więcławska |