Wiosną 2021 roku Lubuski Teatr w Zielonej Górze wszedł we współpracę z teatrem w Cottbus (Staatstheater Cottbus), żeby zrealizować niemiecko-polski projekt młodzieżowy.

Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Euroregionu w ramach programu wsparcia Interreg VABranderburgia-Polska 2014-2020, KPF oraz dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu młodzież z Cottbus oraz Zielonej Góry przygotowuje muzyczny spektakl „Die Kunst der Gabe”/”Sztuka obdarowywania”.

Wraz z reżyserką Franziską Seeberg młodzi ludzie z Cottbus i Zielonej Góry zgłębiali temat dawania i otrzymywania prezentów. Tworząc spektakl, stawiali sobie pytania:
Dlaczego obdarowujemy? Kogo? Co dajemy? Czego nigdy byśmy nie przyjęli w prezencie? I jakie to uczucie, zostać obdarowanym?

Ze względu na sytuację pandemii początkowe próby odbywały się online. Młodzi ludzie spotykali się raz w tygodniu na 2-godzinną próbę na platformie ZOOM. Mieli możliwość pracować ze sobą jednak nie tylko online, ale również wiosną 2022 roku spotkać się ze sobą na żywo, podczas wzajemnych wizyt i prób w Cottbus oraz Zielonej Górze. Podczas tworzenia spektaklu dużo rozmawiano o uczuciach, które pojawiają się zarówno w momencie dawania, jak i otrzymywania prezentów. Ważną rolę w kreowaniu scen odegrały także wzajemne wizyty w obu miastach. Z materiałów, stworzonych przez uczestników: tekstów, improwizacji scenicznych i muzycznych oraz dokumentacji tego, co przeżyli, powstał niezwykły spektakl „Die Kunst der Gabe/ Sztuka obdarowywania”. Młodzi aktorzy mówią ze sceny w kilku językach: niemieckim, polskim i angielskim, ale język sztuki jest uniwersalny. Jest to niezwykłe doświadczenie dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o prawdziwej sztuce: zbliżania się do siebie nawzajem i obdarowywaniu się tym, co mamy najlepszego.

Uczestnikom projektu zadano kilka pytań:

  1. Jak wygląda projekt? Dlaczego wybrałeś/wybrałaś ten projekt? Jak wyglądają próby?
  2. Co cię interesuje w pracy z innymi kulturami?
  3. Jakie są wyzwania przy artystycznym mierzeniu się z inną kulturą?
  4. W jaki sposób ten projekt cię wzbogacił?
  5. Jeśli nie zrobiłeś tego w poprzednich wypowiedziach, opisz charakterystyczną sytuację, która jest typowa dla tego projektu. Niezależnie od tego, czy będzie to coś zabawnego, jakieś zadanie lub obydwie te rzeczy jednocześnie.

Oto, jak uczestnicy projektu odpowiadali na powyższe pytania:

Anna (Polska)

Dlaczego wybrałam ten projekt: to dobre pytanie, ponieważ moim zdaniem praca z ludźmi, pochodzącymi z innych kultur jest najlepsza. W naszym projekcie mamy uczestników z Polski, USA, Niemiec czy Chin. To jest niesamowite – widzieć ich wszystkich, z różnych stron świata. Myślę, że każdy ma inną historię i poznawanie ich perspektywy patrzenia na świat jest naprawdę świetne. Ten projekt wyróżnia się dobrym programem dla młodych ludzi. W naszym projekcie poznajemy nie tylko inne kultury, ale też samych siebie – myślę, że to jest najlepsze właśnie dla młodych ludzi. Na koniec: pamiętam jedno zdarzenie z naszego projektu, które było naprawdę niesamowite i pokazało perspektywę moich przyjaciół. To było zadanie, które brzmiało „wypowiedz życzenie”. Brzmi to skomplikowanie, ale w rzeczywistości to było bardzo niezwykłe zadanie. Pokazało, jak uczyć się tego, żeby uszczęśliwiały nas małe rzeczy. Myślę tu o uśmiechu, dobrej muzyce czy ładnej pogodzie.

Pamiętam też, że to nauczyło nas, że możemy polegać na innych.

 

Julia (Niemcy)

W tym projekcie pracujemy nad tematem „obdarowywania”. Stosunkowo szybko zauważasz, że pomysły każdego z nas są inne. Myślimy i rozmawiamy o takich rzeczach, jak „Jak się czuję w chwili, gdy daję prezent?”. Mieliśmy napisać krótki tekst, a następnie zaprezentować go grupie. Następnie było krótkie ćwiczenie: napisz krótkie przedstawienie na podstawie swojego tekstu i pokaż je grupie. To jedno z moich ulubionych ćwiczeń. Naprawdę fajnie było napisać ten tekst i potem zagrać go przed grupą.

Myślę, że największym wzbogaceniem da mnie w tym projekcie jest interakcja z innymi kulturami. To naprawdę interesujące, jakie są opinie innych. Myślę, że w tym projekcie mamy okazję poznać nowych ludzi i zaprzyjaźnić się. Pozwala nam on również doskonalić nasze umiejętności pisarskie i aktorskie.

Zabawna sytuacja, jaka przychodzi mi do głowy, to taka, w której wszyscy powinniśmy dać sobie nawzajem piosenkę w prezencie. Następnie każdy przygotowywał krótki występ do tej piosenki. To było naprawdę interesujące zobaczyć, jak wszyscy to zrobili, ponieważ każdy miał inny pomysł i inną piosenkę. Ale było to również wzywaniem, ponieważ nie wiedziałeś dokładnie, jak to przedstawić. Było dużo zabawy przy wymyślaniu czegoś samemu, ale też przy oglądaniu pomysłów innych.

 

Maciej (Polska)

Uwielbiam poznawać inne kultury i punkty widzenia, ponieważ pomaga mi to zrozumieć, jak działają inne kraje i ich kultury, a praca przy projektach takich jak nasz daje nam możliwość poznania ludzi z całego świata i to jest niezwykle wzbogacające. Projekt nie jest dla mnie wyzwaniem, dla wielu osób największym wyzwaniem mogłaby być bariera językowa, ale tak długo, jak spotkania odbywają się w języku angielskim, czuję się całkowicie zdolny do mówienia i nie boję się porozumiewać w innym języku. Tym, co mnie najbardziej wzbogaciło, jest zdecydowanie nawiązanie kontaktów międzynarodowych i możliwość poznania przyjaciół na resztę życia.

 

André (Niemcy)

Jak wygląd projekt? Spotykamy się regularnie w każdą środę od 18:00 do 20:00 na platformie ZOOM i próbujemy nowe rzeczy, mając przy tym dużo zabawy. Rozmawiamy po angielsku na temat naszego projektu: „sztuka obdarowywania”, czyli co sobie przez to wyobrażamy, czym jest prezent, co to znaczy itd. Można tez powiedzieć, że w tym projekcie teatralnym filozofujemy.

Chciałem wziąć udział w projekcie, ponieważ interesowałem się działalnością artystyczną, do tego lubię poznawać nowych ludzi, którzy również są entuzjastycznie nastawieni do moich zainteresowań.

Kiedy spotykasz ludzi z innych kultur, możesz usłyszeć wiele nowych i ciekawych rzeczy oraz poznać niewiarygodne wierzenia i zwyczaje. Tak jest też w przypadku tego projektu.

Największym wzbogaceniem po tym projekcie dla mnie jest to, że nauczyłem się improwizować, twórczo podchodzić do tematu i tego, jak tworzyć świetne rzeczy przy użyciu skromnych środków.

Informacje o projekcie na stronie Staatstheater Cottbus:

https://www.staatstheater-cottbus.de/programm/die-kunst-der-gabe/

 

Pokazy spektaklu w Staatstheater Cottbus: 25.03.2022 (premiera), 26-27.03.2022

Pokazy spektaklu w Lubuskim Teatrze: 2.04.2022 (premiera), 3.04.2022

Twórcy:
Reżyseria: Franziska Seeberg
Asystent reżysera: Charlie Rackwitz
Kierownik muzyczny: Iñigo Giner Miranda
Rekwizyty: Anna Maria Münzner
Dramaturgia: Kristina Stang, Katharina Duda
Kierownik produkcji: Kira Hauss
Pedagodzy teatralni: Leonie Arnhold (Staatstheater Cottbus),
Joanna Marcinkowska (Lubuski Teatr)
Opiekun uczniów z Europejskiego Liceum dr Rahn z Zielonej Góry: Katarzyna Harmak

Obsada: Aleksandra Bednarek, Julia Feldman, Andre Höno, Maciej Karczewski, Austin Lee, Yi Li Ching, Elżbieta Likszo, Anna Stryjska

Zdjęcia: Kamil Derda, dbteam.pl

Recenzje:

Natalia Sztegner-Jaskulska: Sztuka wartości

Zofia Ścigaj, Elementy, które łączą