Piękny, mądry spektakl, podejmujący ważne treści, ale zrealizowany lekko, świeżo, współcześnie, chwilami komediowo, chwilami zaskakująco, z interakcją z publicznością, z ciekawym wykorzystaniem multimediów, angażujący widza w stu procentach od pierwszej do ostatniej sceny.
Ukazuje postrzeganie świata przez dzisiejszych młodych ludzi, którzy dorastają w równoległej, internetowej przestrzeni, ich stosunek do odwiecznych, "jedynie słusznych prawd", głoszonych przez poprzedzające ich pokolenia.
Tytuł spektaklu nawiązuje do popularnego dramatu Igora Bauersimy
„Norway.Today”, w którym dwójka młodych ludzi, na pozór mających wszystko, tak pewna w relacjach internetowych, okazuje się kompletnie zagubiona w realiach świata rzeczywistego i - paradoksalnie - poszukuje sensu życia w planowanym jego zakończeniu wspólnym skokiem z fiordu..
Przedstawienie w Lubuskim Teatrze jest próbą dialogu z w/w sztuką. Główni bohaterowie - Julia i August są głosem współczesnej młodzieży, która otrzymując wszystko "na srebrnej tacy", gubi się i buntuje przeciwko obojętności otaczającego ją świata.
Twórcy:
Reżyseria, scenariusz, scenografia, kostiumy: Michał Telega
Montażysta: Jakub Wisz
Zdjęcia, kamera: KADR Kamil Derda
Obsada:
Podziękowania dla Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra za umożliwienie ćwiczeń na ściance wspinaczkowej.
Dziękujemy sklepowi ProRock Sklep Muzyczny z Zielonej Góry za wsparcie podczas zakupu instrumentów.
Premiera: 27 września 2024 r.
Scena: Teatr Lalek
Czas trwania: 1 godz. 50 min.
Kategoria wiekowa: dorośli i młodzież od 15 r.ż.
Uwaga: w spektaklu używane jest światło stroboskopowe.
Od reżysera:
Tytuł nawiązuje do popularnego dramatu Igora Bauersimy „Norway.Today”. Wówczas opowieść o Julii i Auguście mierzyła się z problemem samobójstwa, depresji i kontaktu internetowego w kontekście początku lat dwutysięcznych. „Norwegia 2.0” to historia dwóch osób, które już kiedyś się spotkały aby zredefiniować swoje postawy sprzed lat mierząc się z problemami doczesności. Telega - pisząc tekst scenariusza - nie tworzy sequelu znanej historii, ale podejmuje z nią dialog, nie bojąc się krytycznego spojrzenia.
„Norwegia 2.0 Poza Siecią” to cykl scen układający się w kolaż współczesnego eskapizmu młodych ludzi. To historia potrzeby resetu i mierzenia się z problemami, do których klucze posiada współczesna młodzież przyzwyczajona do przebywania w internecie jako w swoim „second life”. Tematami stają się depresja, seksualność, mobbing i próba podjęcia swojej pierwszej zarobkowej pracy, hejt w internecie oraz znieczulica, którą spowodował pęd po sukces w sieci. W czasach upadku autorytetów i masowej produkcji treści (w tym popularnych fake news’ów) Julia i August czują się zagubieni i niepewni.
Sztuka o samotności jednostki staje się dramatem zadającym fundamentalne pytania o więzi społeczne i związkowe, które w ciągu ostatnich lat przeszły znaczącą transformację, choćby przez czynniki takie jak pandemia COVID-19 i wymuszona izolacja oraz kontakty zdalne ze światem. Tematyka „nowego nazewnictwa” - nomenklatury i terminologii niewykluczającej i włączającej (antyprzemocowej) zostaje podjęta na równych prawach w zderzeniu z tematami kondycji ludzkiej i ontologicznych pytań o ludzki los. Julia i August zadają pytania nie tylko o ryzyko związane „ze skokiem z fiordu” - czyli odcięciem się od internetu i zagrożeniem „śmierci za życia” w swoich społecznościach, ale również o sens politycznej poprawności, sens wiary w esencjonalne pojmowanie prawdy o świecie (religia i wychowanie), o edukację i poziom, jaki wykształcają i utrzymują dzisiejsze wspólnoty młodych ludzi.
W jaki sposób w dzisiejszej Polsce - „pośród rodzimych fiordów” - funkcjonuje system pomocy, terapii i wsparcia opiekuńczego w stosunku do młodych ludzi? Z jakimi problemami, nie tylko wewnętrznym konfliktem poczucia bezradności i strachu przed przyszłością - muszą mierzyć się Julie i Augustowie?
Spektakl powstał z osobistych doświadczeń „samotności w sieci” jako dorastania i dojrzewania w świecie zdominowanym przez internetowe znajomości, które stwarzają zupełnie inne relacje społeczno-polityczne we współczesnym społeczeństwie.
Reżyser - Michał Telega
Rocznik 1996, reżyser teatralny i dramaturg, absolwent Wydziału Reżyserii i Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych imienia Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pedagog współpracujący z Akademią Muzyczną imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
W dorobku artystycznym warto wyróżnić „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Nowy w Poznaniu), „Księcia Niezłomnego" Juliusza Słowackiego (Teatr Współczesny w Szczecinie), „Anioły w Ameryce czyli demony w Polsce” (autorski tekst i spektakl na motywach dramatu Tonego Kushnera, Teatr Barakah w Krakowie), „Marzyciele” (autorski tekst i spektakl inspirowany filmem Bernardo Bertolucciego pod tym samym tytułem oraz powieścią Gilberta Adair’ a „The Holy Innocents”, Teatr Barakah w Krakowie), „Kuszenie Świętego Antoniego" Włodzimierza Szturca (Teatr AST w Krakowie), „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam” (autorski tekst i spektakl publikacja w: Polish Theatre Journal, spektakl dyplomowy w Szkole Filmowej AMA na podstawie tekstu wyreżyserowała Magdalena Łazarkiewicz, film został wyemitowany w TVN Fabuła w maju 2021; tekst znalazł się w antologii dramatu polskiego „Revolutii. Antologie de teatru contemporan polonez” pod red. Katarzyny Niedurny; scenariusz wyreżyserował Mihai Păcurar w Goethe Institut w Bukareszcie; tekst "Aktorki...", oddający głos kobietom w AST, znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2020 roku oraz przyczynił się do szeregu zmian instytucjonalnych w polityce antyprzemocowej w AST). Twórca dramaturgii i scenariuszy takich spektakli jak: "Grupa Warszawska” reż. Eglė Švedkauskaitė (w Nowym Teatrze w Warszawie, wrzesień 2020), „Buntownik, czyli rzecz o narodzie” (w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze), King the Spirit: 2022” (Theater im Pumpenhaus w Münster). Twórca czytań perfoemratywnch i performance’ ów: „Wykład Profesora MMAA" Stefana Themersona (w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie), „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej (w Teatrze Nowym w Poznaniu), „pieśni piekarzy polskich” Mariusza Gołosza (w Teatrze Miejskim w Gdyni), „Siedem Wierszy” na podstawie poezji Samuela Becketta (Międzynarodowe Laboratorium Teatralne „Beckett and The Virtual” w Nowym Jorku). Uczestnik ważnych polskich i zagranicznych festiwali teatralnych, m.in: Boska Komedia w Krakowie, Interpretacje w Katowicach, Forum Młodej Reżyserii, Nowe Epifanie, Nová Komedie w Pradze, MFT w Teatral' nyy Tsentr "Na Strastnom" w Moskwie, Drama Queer w Bratysławie.
Najbliższe spektakle:
- 6 grudnia 2024 r. - piątek, godz. 19:00 / AD, PJM*
*Spektakl z udogodnieniami dla osób ze specjalnymi potrzebami: tłumaczenie na język migowy PJM, audiodeskrypcja (zapewniamy odbiorniki do jej odsłuchu), w kasie teatru są zamontowane pętle indukcyjne. W teatrze można również skorzystać ze słuchawek wyciszających (dostępnych u obsługi widowni).
Tłumacz języka migowego będzie będzie stał przy scenie, po jej lewej stronie (patrząc od strony widowni).
Przed spektaklem, o godzinie 18.00 zaplanowany jest warsztat touch tour, podczas którego osoby ze szczególnymi potrzebami będą mogły zapoznać się ze scenografią i kostiumami, biorącymi udział w tym przedstawieniu.
Audiodeskrypcja, warsztat touch tour - Joanna Wąż
Tłumacz języka migowego - Cecylia Danielak
Udogodnienia do spektaklu powstały dzięki działaniom Stowarzyszenia Przyjaciół Lubuskiego Teatru realizującego zadanie publiczne pt."Razem w Teatrze" współfinansowanego ze środków PFRON przy udziale Województwa Lubuskiego.
- 7 grudnia 2024 r. - sobota, godz. 19:00
- 8 grudnia 2024 r. - niedziela, godz. 18:00
Spektakl dla szkół:
4 grudnia 2024 r. - środa, godz. 11:30
Zamówienia na bilety grupowe przyjmuje DZIAŁ IMPRESARIATU - od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 15.30.
telefon: 68 452 72 72, wew. 35 lub 63
telefon komórkowy: 784 001 870 lub 784 001 866
SPEKTAKL NA SCENIE TEATRU LALEK
Spektakl odbywa się na na naszej nowej scenie Teatru Lalek, wejście od strony Placu Teatralnego.
Osoby pragnące zakupić bilety bezpośrednio przed spektaklem w kasie Teatru, proszone są o pojawienie się minimum 15 minut przed rozpoczęciem przedstawienia. Kasa biletowa znajduje się w głównym budynku Lubuskiego Teatru i jest to czas potrzebny na dokonanie zakupu i przejście do Teatru Lalek.
Recenzje:
- - - - - - - - - - -
Wydarzenie zrealizowano w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr.
Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego