Piękny, mądry spektakl, podejmujący ważne treści, ale zrealizowany lekko, świeżo, współcześnie, chwilami komediowo, chwilami zaskakująco, z interakcją z publicznością, z ciekawym wykorzystaniem multimediów, angażujący widza w stu procentach od pierwszej do ostatniej sceny.
Ukazuje postrzeganie świata przez dzisiejszych młodych ludzi, którzy dorastają w równoległej, internetowej przestrzeni, ich stosunek do odwiecznych, "jedynie słusznych prawd", głoszonych przez poprzedzające ich pokolenia.
Tytuł spektaklu nawiązuje do popularnego dramatu Igora Bauersimy
„Norway.Today”, w którym dwójka młodych ludzi, na pozór mających wszystko, tak pewna w relacjach internetowych, okazuje się kompletnie zagubiona w realiach świata rzeczywistego i - paradoksalnie - poszukuje sensu życia w planowanym jego zakończeniu wspólnym skokiem z fiordu..
Przedstawienie w Lubuskim Teatrze jest próbą dialogu z w/w sztuką. Główni bohaterowie - Julia i August są głosem współczesnej młodzieży, która otrzymując wszystko "na srebrnej tacy", gubi się i buntuje przeciwko obojętności otaczającego ją świata.
Twórcy:
Reżyseria, scenariusz, scenografia, kostiumy: Michał Telega
Montażysta: Jakub Wisz
Zdjęcia, kamera: KADR Kamil Derda
Obsada:
Podziękowania dla Klubu Wysokogórskiego Zielona Góra za umożliwienie ćwiczeń na ściance wspinaczkowej.
Dziękujemy sklepowi ProRock Sklep Muzyczny z Zielonej Góry za wsparcie podczas zakupu instrumentów.
Premiera: 27 września 2024 r.
Scena: Teatr Lalek
Czas trwania: 1 godz. 50 min.
Kategoria wiekowa: dorośli i młodzież od 15 r.ż.
Uwaga: w spektaklu używane jest światło stroboskopowe.
Od reżysera:
Tytuł nawiązuje do popularnego dramatu Igora Bauersimy „Norway.Today”. Wówczas opowieść o Julii i Auguście mierzyła się z problemem samobójstwa, depresji i kontaktu internetowego w kontekście początku lat dwutysięcznych. „Norwegia 2.0” to historia dwóch osób, które już kiedyś się spotkały aby zredefiniować swoje postawy sprzed lat mierząc się z problemami doczesności. Telega - pisząc tekst scenariusza - nie tworzy sequelu znanej historii, ale podejmuje z nią dialog, nie bojąc się krytycznego spojrzenia.
„Norwegia 2.0 Poza Siecią” to cykl scen układający się w kolaż współczesnego eskapizmu młodych ludzi. To historia potrzeby resetu i mierzenia się z problemami, do których klucze posiada współczesna młodzież przyzwyczajona do przebywania w internecie jako w swoim „second life”. Tematami stają się depresja, seksualność, mobbing i próba podjęcia swojej pierwszej zarobkowej pracy, hejt w internecie oraz znieczulica, którą spowodował pęd po sukces w sieci. W czasach upadku autorytetów i masowej produkcji treści (w tym popularnych fake news’ów) Julia i August czują się zagubieni i niepewni.
Sztuka o samotności jednostki staje się dramatem zadającym fundamentalne pytania o więzi społeczne i związkowe, które w ciągu ostatnich lat przeszły znaczącą transformację, choćby przez czynniki takie jak pandemia COVID-19 i wymuszona izolacja oraz kontakty zdalne ze światem. Tematyka „nowego nazewnictwa” - nomenklatury i terminologii niewykluczającej i włączającej (antyprzemocowej) zostaje podjęta na równych prawach w zderzeniu z tematami kondycji ludzkiej i ontologicznych pytań o ludzki los. Julia i August zadają pytania nie tylko o ryzyko związane „ze skokiem z fiordu” - czyli odcięciem się od internetu i zagrożeniem „śmierci za życia” w swoich społecznościach, ale również o sens politycznej poprawności, sens wiary w esencjonalne pojmowanie prawdy o świecie (religia i wychowanie), o edukację i poziom, jaki wykształcają i utrzymują dzisiejsze wspólnoty młodych ludzi.
W jaki sposób w dzisiejszej Polsce - „pośród rodzimych fiordów” - funkcjonuje system pomocy, terapii i wsparcia opiekuńczego w stosunku do młodych ludzi? Z jakimi problemami, nie tylko wewnętrznym konfliktem poczucia bezradności i strachu przed przyszłością - muszą mierzyć się Julie i Augustowie?
Spektakl powstał z osobistych doświadczeń „samotności w sieci” jako dorastania i dojrzewania w świecie zdominowanym przez internetowe znajomości, które stwarzają zupełnie inne relacje społeczno-polityczne we współczesnym społeczeństwie.
Reżyser - Michał Telega
Rocznik 1996, reżyser teatralny i dramaturg, absolwent Wydziału Reżyserii i Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych imienia Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pedagog współpracujący z Akademią Muzyczną imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
W dorobku artystycznym warto wyróżnić „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Nowy w Poznaniu), „Księcia Niezłomnego" Juliusza Słowackiego (Teatr Współczesny w Szczecinie), „Anioły w Ameryce czyli demony w Polsce” (autorski tekst i spektakl na motywach dramatu Tonego Kushnera, Teatr Barakah w Krakowie), „Marzyciele” (autorski tekst i spektakl inspirowany filmem Bernardo Bertolucciego pod tym samym tytułem oraz powieścią Gilberta Adair’ a „The Holy Innocents”, Teatr Barakah w Krakowie), „Kuszenie Świętego Antoniego" Włodzimierza Szturca (Teatr AST w Krakowie), „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam” (autorski tekst i spektakl publikacja w: Polish Theatre Journal, spektakl dyplomowy w Szkole Filmowej AMA na podstawie tekstu wyreżyserowała Magdalena Łazarkiewicz, film został wyemitowany w TVN Fabuła w maju 2021; tekst znalazł się w antologii dramatu polskiego „Revolutii. Antologie de teatru contemporan polonez” pod red. Katarzyny Niedurny; scenariusz wyreżyserował Mihai Păcurar w Goethe Institut w Bukareszcie; tekst "Aktorki...", oddający głos kobietom w AST, znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2020 roku oraz przyczynił się do szeregu zmian instytucjonalnych w polityce antyprzemocowej w AST). Twórca dramaturgii i scenariuszy takich spektakli jak: "Grupa Warszawska” reż. Eglė Švedkauskaitė (w Nowym Teatrze w Warszawie, wrzesień 2020), „Buntownik, czyli rzecz o narodzie” (w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze), King the Spirit: 2022” (Theater im Pumpenhaus w Münster). Twórca czytań perfoemratywnch i performance’ ów: „Wykład Profesora MMAA" Stefana Themersona (w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie), „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej (w Teatrze Nowym w Poznaniu), „pieśni piekarzy polskich” Mariusza Gołosza (w Teatrze Miejskim w Gdyni), „Siedem Wierszy” na podstawie poezji Samuela Becketta (Międzynarodowe Laboratorium Teatralne „Beckett and The Virtual” w Nowym Jorku). Uczestnik ważnych polskich i zagranicznych festiwali teatralnych, m.in: Boska Komedia w Krakowie, Interpretacje w Katowicach, Forum Młodej Reżyserii, Nowe Epifanie, Nová Komedie w Pradze, MFT w Teatral' nyy Tsentr "Na Strastnom" w Moskwie, Drama Queer w Bratysławie.
SPEKTAKL NA SCENIE TEATRU LALEK
Spektakl odbywa się na na naszej nowej scenie Teatru Lalek, wejście od strony Placu Teatralnego.
Osoby pragnące zakupić bilety bezpośrednio przed spektaklem w kasie Teatru, proszone są o pojawienie się minimum 15 minut przed rozpoczęciem przedstawienia. Kasa biletowa znajduje się w głównym budynku Lubuskiego Teatru i jest to czas potrzebny na dokonanie zakupu i przejście do Teatru Lalek.
Wydarzenie zrealizowano w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr.
Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Recenzje:
Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.