Lata dwudzieste i trzydzieste XX wieku były w Polsce czasem barwnym, rozśpiewanym i roztańczonym. Panie w długich rękawiczkach, powłóczystych sukniach, zdobionych sznurami pereł i eleganccy panowie w smokingach czy frakach –
świętowali życie w rewiach i kabaretach. Nigdy przedtem, ani też nigdy potem – nie miało ono tylu barw, odcieni i smaków, co w słodkich latach dwudziestych i trzydziestych… Miłość ci wszystko wybaczy, Na pierwszy znak, Ada, to nie wypada – dajcie się unieść słodkim nutom płynącym ze sceny!
KABARET QUI PRO QUO
Najsłynniejszy polski teatrzyk literacko-rewiowy okresu dwudziestolecia międzywojennego. Działał w Warszawie w latach 1919-1931 i krótko w 1932 roku. Teatrzyk zwany był przez mieszkańców Warszawy „kochaną starą budą” i szybko stał się najważniejszym przed wojną kabaretem.
Był wyjątkowy, bo skupili się wokół niego najwybitniejsi poeci epoki. Był wśród nich Julian Tuwim, podpisujący swoje skecze, piosenki, a także libretta mikrooperetek najróżniejszymi pseudonimami: Ślaz, Roch Pekiński, Jan Wim. Drugim filarem literackim teatrzyku stał się przybyły ze Lwowa Marian Hemar. Teksty dla Qui Pro Quo pisał Konrad Tom i - w pierwszych latach istnienia – również Andrzej Włast. Qui Pro Quo w ciągu dwunastu lat istnienia zgromadziło doborowy zespół aktorski. Występowali w nim artyści tej miary, co: Hanka Ordonówna, Mira Zimińska, Zula Pogorzelska, Zofia Terné, Adolf Dymsza, Kazimierz Krukowski, Eugeniusz Bodo. Układy choreograficzne tworzyli tam Eugeniusz Koszutski, Edward Wojnar oraz Feliks Parnell. To w Qui Pro Quo pojawił się pierwszy polski zespół girlsowy Tacjanny Wysockiej.
Ze sceny Qui Pro Quo wychodziły na świat popularne szlagiery, monologi, satyryczne scenki. Parodiowano opery, modne tańce, a także najważniejsze postacie ówczesnego życia publicznego.
Realizatorzy:
Reżyseria, inscenizacja i choreografia: Jan Szurmiej
Scenariusz: Jan Szurmiej (ze wstawkami słownymi Juliana Tuwima i Konrada Toma)
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy i adaptacja scenografii: Marta Hubka
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Jarek Babula
Asystent reżysera i choreografa: Joanna Wąż
Inspicjent: Beata Sobicka-Kupczyk
Teksty piosenek: Julian Tuwim, Ryszard Marek Groński, Andrzej Włast, Emanuel Schlechter, Ludwik Starski, Jan Szurmiej, Jerzy Nel, Marian Hemar, Jerzy Jurandot
Muzyka: Włodzimierz Korcz, Henryk Wars, Grigorij Bogomazow, Władysław Szpilman, Zygmunt Karasiński, Leonello Casucci, Jerzy Petersburski, Zygmunt Wiehler, Jarek Babula, Ralph Erwin
Obsada:
Romana Filipowska - Kwiaciarka, Kobieta Tajemnica, Girlsa I, Uliczna Handlarka I
Katarzyna Kawalec / Ewa Dobrucka - Girlsa II, Uliczna Handlarka II, Dama I
Joanna Wąż - Gwiazda, Samotna dama, Girlsa III, Uliczna Handlarka III
Marta Frąckowiak - Żona Geniusia, Ona, Girlsa IV, Uliczna Handlarka IV
Joanna Koc - Andzia, Girlsa V, Uliczna Handlarka V
Katarzyna Hołyńska - Dama II, Adusia, Girlsa VI, Uliczna Handlarka VI
Robert Kuraś - Galant, Gigolo, Chór Wujów, Chór Rewelersów
James Malcolm / Andrzej Ogłoza - Mistrz Ceremonii, Chór Wujów, Chór Rewelersów
Radosław Walenda - Chór Wujów, Chór Rewelersów
Jerzy Kaczmarowski / Marek Sitarski - Hipek, Goldberg
Janusz Młyński - Moryc, Rapaport
Aleksander Podolak - Dorożkarz Geniuś, On, Chór Rewelersów
Wojciech Romańczyk - Feluś, Chór Wujów, Chór Rewelersów
Panowie: Olo, Bolo, Dodo, Tolo, Lolo – Chór Rewelersów
Tancerki: Busia, Zuzia, Kasia, Lusia, Tosia, Dosia – Girlsy
Premiera spektaklu: 24 lipca 2020 r. (Plac Teatralny w Zielonej Górze)
Czas trwania: 90 minut
Scena: Duża Scena LT
PRZEDPRZEWODNIK do spektaklu >>
Zapowiedź / Trailer >>
Recenzje:
- Jarosław Wnorowski - Słodkie lata 20, lata 30 w Lubuskim Teatrze (Gazeta Lubuska)
- Joanna Nawlicka - Muzyczne show na deskach teatru (Dziennik Teatralny)
Zdjęcia: pod patronatem Lubuskiej Akademii Fotografii wg Dariusza Biczyńskiego: Aleksandra A. Łupkowska i Dariusz Biczyński czyli DariuszBiczynski.pl – fotografia kreatywna
Autor plakatu: Dariusz Kolański