Będzie to próba współczesnej reinterpretacji legendarnego tekstu wieszcza. Jednym z fundamentalnych zagadnień wizji reżysera Roberta Czechowskiego będzie próba zmierzenia się z pytaniem: jaką cenę musi zapłacić człowiek za dążenie do realizacji swoich największych marzeń?
Punktem wyjścia będzie przybliżenie środowiska polskiej prowincji, jej szarości, beznadziei i desperacka próba wyrwania się z tej przytłaczającej pajęczyny poprzez ucieczkę w świat fantazji, marzeń sennych.
Inspiracją jest ludowa ballada jako przypowieść, która zakłada walkę dobra ze złem. W spektaklu jest dużo zabawy różnymi konwencjami teatralnymi – jest on zanurzony w sosie „teatru w teatrze”. Tworzymy walor z tego, że nie ukrywamy faktu, iż jesteśmy w teatrze: odsłaniamy maszynerię teatralną czy zespół techniczny, a część zmian kostiumów też odbywa się na oczach widzów. Sama treść nie jest potraktowana linearnie – to bardziej impresja na temat „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Ci sami aktorzy grają po kilka ról, przeistaczając się w kolejne postaci.
Twórcy spektaklu zadali sobie pytanie: na ile konwencja klasycznego teatru może dziś opowiadać „Balladynę”? W swej formie jest to bardziej spektakl muzyczny i ruchowy – bliższy teatrowi plastycznemu niż dramatycznemu. W muzyce autorstwa Daniela Grupy odnajdziemy fascynacje dawno już zapomnianymi obrzędami ludowymi czy misteriami.
„Balladyna” to opowieść o pokusach i o eksperymentowaniu z wszystkim, co zakazane. Jest to ciągła gra o ludzkie dusze. Gra, w której mieszają się światy. Wszystko dzieje się na płaszczyźnie snu i koszmaru sennego. Każdy z bohaterów o czymś marzy i każdy płaci za realizację tego marzenia wysoką cenę. Świat ludzi zderza się tu ze światem natury, który przez działanie przyrody cały czas przypomina o fundamentalnych zasadach, których nie wolno łamać, i według których należy żyć.
Do realizacji spektaklu zostali zaproszeni młodzi aktorzy – absolwenci uczelni artystycznych. Tworzą oni większość obsady i dzięki projektowi Przestrzenie Sztuki, w ramach którego realizowany jest spektakl, mają szansę pracować na profesjonalnej scenie teatralnej.
Twórcy:
Autor - Juliusz Słowacki
Reżyseria - Robert Czechowski
Scenografia i kostiumy - Adam Łucki
Muzyka - Daniel Grupa
Ruch sceniczny - Paweł Matyasik
Reżyseria świateł - Michał Gilka
Asystent reżysera - Katarzyna Hołyńska
Obsada:
Balladyna - Katarzyna Hołyńska
Wdowa - Tatiana Kołodziejska
Alina - Małgorzata Polak
Grabiec - Paweł Gabor
Bóg, Pustelnik, Kanclerz - Marek Sitarski
Upadły Anioł, Skierka, Filon - Hanna Szurgot
Upadły Anioł, Skierka, Filon - Zofia Tkaczyńska
Goplana - Olga Wojtkowiak / Marta Stalmierska
Szatan, Kirkor, Kostryn - Kacper Zalewski
Upadły Anioł, Chochlik, Filon - Aleksandra Kołtuniak
Premiera: 14 grudnia 2024 r.
Scena: Duża Scena
Czas trwania: 1 godz. 20 min. (bez przerwy)
Spektakle:
- 14 grudnia 2024 r. - sobota, godz. 19:00/ PREMIERA
- 15 grudnia 2024 r. - niedziela, godz. 18:00 / AD, PJM*
*Spektakl z udogodnieniami dla osób ze specjalnymi potrzebami: tłumaczenie na język migowy PJM, audiodeskrypcja (zapewniamy odbiorniki do jej odsłuchu), pętle indukcyjne zamontowane są: w kasie Teatru, na widowni Dużej Sceny i na widowni Sceny Kameralnej. W Teatrze można również skorzystać ze słuchawek wyciszających (dostępnych u obsługi widowni).
Przed spektaklem, o godzinie 16.30 zaplanowany jest warsztat touch tour, podczas którego osoby ze szczególnymi potrzebami będą mogły zapoznać się ze scenografią i kostiumami, biorącymi udział w tym przedstawieniu.
Audiodeskrypcja oraz warsztat touch tour - Aleksandra Doganowska
Udogodnienia do spektaklu powstały dzięki działaniom Stowarzyszenia Przyjaciół Lubuskiego Teatru realizującego zadanie publiczne pt. "Razem w Teatrze" współfinansowanego ze środków PFRON przy udziale Województwa Lubuskiego.
Tłumacz języka migowego: Cecylia Danielak
Spektakle dla szkół:
17.12.2024 - wtorek, godz. 10:00
18.12.2024 - środa, godz. 10:00
19.12.2024 - czwartek, 10:00
Zamówienia na bilety grupowe przyjmuje DZIAŁ IMPRESARIATU - od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 15.30.
telefon: 68 452 72 72, wew. 35 lub 63
telefon komórkowy: 784 001 870 lub 784 001 866
- - - - - - - - - - -
Spektakl i udogodnienia dla osób ze specjalnymi potrzebami podczas premiery studenckiej zrealizowano w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr.
Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Program Przestrzenie Sztuki Teatr
Program Przestrzenie Sztuki narodził się z potrzeby wsparcia i zapewnienia warunków pracy artystom niezależnym przy wykorzystywaniu istniejącej infrastruktury. Jego idea opiera się na czterech filarach – artystycznym, edukacyjnym, społecznym i prozdrowotnym, a głównym zadaniem operatorów jest umożliwienie artystom niezależnym (pozbawionym na co dzień „stałego adresu”) i lokalnym środowiskom prezentacji ich przedsięwzięć, rozwijanie oferty edukacyjnej i animacyjnej oraz rozwój publiczności. Dotychczas teatralne Przestrzenie Sztuki odbywały się w Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Rzeszowie i Zielonej Górze.
Działania w ramach programu to m.in.: prezentacje spektakli, rezydencje twórcze, warsztaty i projekty edukacyjne, projekty animacyjne i społeczne, szkolenia i coaching dla artystów, wspieranie badań w zakresie sztuki, udostępnianie sal warsztatowych oraz wsparcie promocyjne artystów.
W ramach teatralnych Przestrzeni Sztuki w latach 2020-2023 odbyło się 4500 wydarzeń artystycznych i edukacyjnych, w które zaangażowało się 5000 artystów i zgromadziły 500 tys. odbiorców. W działania włączyło się także ponad 600 instytucji i podmiotów partnerskich.
Program Przestrzenie Sztuki Teatr organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego pod auspicjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej informacji na stronie: https://www.instytut-teatralny.pl/dzialalnosc/projekty-i-programy/przestrzenie-sztuki/.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego