Trzy stulecia temu publiczność zwijała się ze śmiechu oglądając przygody arlekina Trufaldina – tytułowego „sługi dwóch panów” z commedii dell’arte Carla Goldoniego. Pracując na dwa fronty, bohater ustawicznie mylił polecenia swoich mocodawców, co prowadziło do wielu zabawnych nieporozumień i perypetii. Czy ta historia może dziś bawić tak samo, jak w tamtych czasach? Z pewnością tak – zwłaszcza jeśli zaadaptować ją do czasów bliższych naszej współczesności.

Takiego zabiegu podjął się brytyjski komediopisarz Richard Bean, przenosząc akcję pierwowzoru z XVIII-wiecznej Wenecji do Brighton roku 1963. W tej wersji niegdysiejszy Trufaldin nosi nazwisko Francis Henshall i jest drobnym angielskim cwaniaczkiem, który próbuje urządzić się w życiu, podejmując pracę u dwóch szefów jednocześnie. Jak się wkrótce okazuje, tę dwójkę łączą niecodzienne i cokolwiek niebezpieczne relacje. Lawirując między pracodawcami, Francis musi stanąć na głowie, żeby prawda o jego podwójnym etacie pozostała dla nich tajemnicą. W przeciwnym razie jego własne życie może zawisnąć na włosku…

Niech jednak widzowie nie martwią się zbytnio o los naszego bohatera! Choć autor sztuki w dużym stopniu nawiązuje do najlepszych wzorców literatury kryminalnej, to jednak nie zasiewa w odbiorcach napięcia, lecz prowokuje ich do wybuchów niczym nieskrępowanego śmiechu. Uwspółcześniając Goldoniego, tworzy wyborną farsę pełną zaskakujących zwrotów akcji. Od czasu swojej londyńskiej prapremiery w 2011 roku „Człowiek dwóch szefów” cieszy się niesłabnącą popularnością w Wielkiej Brytanii. Podbił serca publiczności także na Broadwayu, a następnie w Polsce – za sprawą inscenizacji, jakiej w 2015 roku dokonał Tomasz Dutkiewicz, dyrektor warszawskiego Teatru Komedia.

Dużo wcześniej, bo na początku lat 90., reżyser niejednokrotnie współpracował z Lubuskim Teatrem, gdzie zrealizował m.in. „Love Story” Ericha Segala oraz „Songi” Bertolta Brechta i Kurta Weilla. Teraz powraca z „Człowiekiem dwóch szefów”, aby dostarczyć tutejszej widowni porcję znakomitej rozrywki. Odwołuje się przy tym do tradycji slapsticku, komedii sytuacyjnej czy stand-upu. Wykorzystuje również elementy spektaklu interaktywnego, dzięki czemu widzowie otrzymają szansę wejścia na scenę i zagrania z naszymi aktorami, ci natomiast uzyskają możliwość nawiązania bezpośredniego dialogu z publicznością.

 

Twórcy:

Autor: Richard Bean (w oparciu o „Sługę dwóch panów” Carla Goldoniego)
Przekład: Klaudyna Rozhin
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Tomasz Dutkiewicz
Kierownictwo muzyczne: Daniel Grupa
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Sylwester Krupiński
Światło: Olaf Tryzna
Asystent reżysera: Janusz Młyński
Inspicjent: Beata Sobicka-Kupczyk

 

Obsada:

Aleksander Podolak - Charlie „Kaczor” Clench
Romana Filipowska - Pauline Clench - córka Charlie'go
Janusz Młyński - Harry Dangle
Wojciech Romańczyk - Alan - syn Dangle’a
Anna Stasiak - Dolly - zatrudniona przez Clencha
Jerzy Kaczmarowski / Jakub Mikołajczak - Lloyd Boateng - przyjaciel Clencha 
Aleksander Stasiewicz - Francis Henshall
Katarzyna Hołyńska - Rachel Crabbe
Paweł Wydrzyński - Stanley Stubbers
Robert Kuraś - Alfie - kelner
Andrzej Ogłoza - Gareth - główny kelner

Premiera: 14 maja 2022
Czas trwania: ok. 180 min

 

Recenzje:

Natalia Sztegner-Jaskulska: Życie o lekkim zabarwieniu humorystycznym

Zofia Ścigaj: Arlekin XX wieku

Agata Kostrzewska: The Henshall Show

Teresa Wysocka: Muzyk, aktor, akrobata

Sylwia Aksamit: Gangsterskie love story