Repertuar

Pustka. Pustynia. Nic.

Wrocławski Teatr Pantomimy

Wariacje Gombrowiczowskie w reżyserii Leszka Bzdyla

Premiera:

Czas trwania: 75 minut (bez przerwy)

Sprawdź terminy

Trailer

Plakat

Szczegóły

Drodzy Państwo.

Zadać Gombrowiczowi cios! Zrobić z Gombrowicza pantomimę!

Odebrać mu słowa i zostawić tylko ciała, ciała uwikłane w inne ciała! Człowieka postawić przed człowiekiem. W pustce. Niech wije się przed tym drugim, niech staje się tym drugim mimowolnie, niech pod ciężarem drugiego człowieka zmienia się, niech gubi się w drugim, trzecim, czwartym człowieku!

Widza nasączyć namiętnościami i abstrakcjami, chaosem i kalkulacją. Niech ogląda te… te golgoty!

Ten Spektakl to przejaw pychy. To skandal i profanacja. Poniedziałek – Gombrowicz, wtorek – Gombrowicz, środa – Gombrowicz, czwartek – My. Gombrowicz wlazł w nas. My wleźliśmy w Gombrowicza. Za chwilę my wleziemy w Was. I już nikt nie będzie wiedział kim jest w tym błądzeniu po Pustyni.

Jeśli Marian… jeśli Witold… jeśli ten Gombrowicz przekonywał, będąc u końca swojej drogi naznaczania świata sobą, że chce napisać coś, co umyka kategoriom literackim, co nie byłoby ani powieścią, ani dramatem i co oparte byłoby na relacji tylko dwóch postaci: Człowieka i Cierpiącej Muchy, to czy sam siebie nie niwelował, czy sam siebie nie redukował do roli obserwatora… do roli obserwatora fabuły bez historii… czy sam nie wyznaczał kierunku dla tego uwalniającego „Nic”? Pantomima. „Pustka. Pustynia. Nic.” I imaginarium ludzkich poruszeń! Zapraszamy. Bawcie się dobrze! Leszek Bzdyl

reżyseria: Leszek Bzdyl
scenografia: Maciej Chojnacki
muzyka: Mikołaj Trzaska
choreografia i wykonanie: Agnieszka Dziewa, Monika Rostecka, Paulina Jóźwin, Jan Kochanowski, Zbigniew Koźmiński

Fragmenty recenzji

„Ostatnia premiera Wrocławskiego Teatru Pantomimy ma wszystko, czego można oczekiwać od współczesnego teatru ruchu: uwodzi muzyką i obrazem, serwuje pytania o granicę między indywidualnością a społeczeństwem.”

Magda Piekarska, Gombrowicz w ciele zapisany…, Gazeta Wyborcza Wrocław ____ „Po 30 latach do Wrocławskiego Teatru Pantomimy wrócił Leszek Bzdyl. I, łamiąc konwencję, wyreżyserował premierę – zachwycającą perełkę.”

Małgorzata Matuszewska, Pustka. Pustynia. Nic. Wrocławskiego Teatru Pantomimy zachwyca wszystkim, Gazeta Wrocławska ____ „Pustka. Pustynia. Nic. jest z jednej strony zabawą z twórczością Gombrowicza, tematami, ruchem i widownią, z drugiej funduje uczestnikowi duży emocjonalny ładunek oraz wielość interpretacji i refleksji. Teatr pantomimy na wspaniale wysokim poziomie.” Zuzanna Zajt, W pustce pomiędzy, Teatralia.com.pl ____ „Można też „Pustkę. Pustynię. Nic” oglądać bez doszukiwania się odniesień do Gombrowicza. Leszek Bzdyl ułożył doskonale formalne obrazy – piękne, plastyczne, odkrywające możliwości, jakimi dysponuje ludzkie ciało. Aktorzy pantomimy panują nad każdym ruchem, każdym gestem, są idealni w swojej grze. Człowiek jest bowiem treścią tego przedstawienia – i aktor i widz.” Agnieszka Kołodyńska, Pustka. Pustynia. Nic. – Bzdyl o Gombrowiczu, wroclaw.pl ____ „Oryginalne, według mojego rozeznania, pomysły w ukazywaniu bliskich interakcji międzyludzkich w połączeniu z wysokiej klasy warsztatem aktorskim i ciekawą, chwilami niepokojącą muzyką dały warty odnotowania efekt. Miłośnicy pantomimy, tej klasycznej, bez zbędnych ozdób i natłoku scenograficznych efektów, z pewnością docenią to przedstawienie.” Jarosław Klebaniuk, Rozumienie za pomocą gestów, teatrdlawas.pl

Wrocławski Teatr Pantomimy

powstał w 1956 roku. Jego założycielem i kierownikiem artystycznym był choreograf i reżyser Henryk Tomaszewski (20.11.1919-23.09.2001). Unikalność Wrocławskiego Teatru Pantomimy to efekt wypracowanego przez Tomaszewskiego studyjnego sposobu kształcenia mima totalnego. Poszukiwania prawdy (w) ruchu oraz nowych środków wyrazu, umożliwiły tworzenie choreodramów spektaklowych: widowisk o bogatej scenografii i oprawie muzycznej, w których  ruch nie jest prostym ekwiwalentem słowa, a syntezą doznań i wrażeń. Osobliwe wizje reżyserskie i autorskie programy Tomaszewskiego przyniosły zespołowi popularność w kraju i za granicą oraz liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach. Od 2009 roku dyrektorem naczelnym Teatru jest Zbigniew Szymczyk. Obecna linia programowa WTP skupia się wokół zagadnień szeroko pojętego teatru fizycznego, wzbogacając środki pantomimy o różnorodne konwencje teatralne. Zespół Teatru prowadzi również zajęcia warsztatowe i programy edukacyjne z zakresu pantomimy i teatru ruchu. W roku 2016 WTP obchodził jubileusz 60-lecia istnienia.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Terminy


Obsada

Recenzje

walk_icon Wirtualny spacer