Słodkie lata 20. – 30…

Lata dwudzieste i trzydzieste były w Polsce czasem barwnym, rozśpiewanym, roztańczonym. Panie w długich rękawiczkach, powłóczystych sukniach, zdobionych sznurami pereł i eleganccy panowie w smokingach czy frakach – świętowali życie w rewiach i kabaretach. Nigdy przedtem, ani też nigdy potem – nie miało ono tylu barw, odcieni i smaków, co w słodkich latach dwudziestych i trzydziestych… „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Ada, to nie wypada” – dajcie się unieść słodkim nutom płynącym ze sceny!
KABARET QUI PRO QUO

Najsłynniejszy polski teatrzyk literacko-rewiowy okresu dwudziestolecia międzywojennego. Działał w Warszawie w latach 1919-1931 i krótko w roku 1932. Teatrzyk zwany był przez mieszkańców Warszawy „kochaną starą budą” i szybko stał się najważniejszym przed wojną kabaretem.

Był wyjątkowy, bo skupili się wokół niego najwybitniejsi poeci epoki. Był wśród nich Julian Tuwim, podpisujący swoje skecze, piosenki, a także libretta mikrooperetek najróżniejszymi pseudonimami: Ślaz, Roch Pekiński, Jan Wim. Drugim filarem literackim teatrzyku stał się przybyły ze Lwowa Marian Hemar. Teksty dla Qui Pro Quo pisał Konrad Tom i w pierwszych latach istnienia – również Andrzej Włast. Qui Pro Quo w ciągu dwunastu lat istnienia zgromadziło doborowy zespół aktorski. Występowali w nim artyści tej miary co Hanka Ordonówna, Mira Zimińska, Zula Pogorzelska, Zofia Terné, Adolf Dymsza, Kazimierz Krukowski, Eugeniusz Bodo. Układy choreograficzne tworzyli tam Eugeniusz Koszutski, Edward Wojnar oraz Feliks Parnell. To w Qui Pro Quo pojawił się pierwszy polski zespół girlsowy Tacjanny Wysockiej.

Ze sceny Qui Pro Quo wychodziły na świat popularne szlagiery, monologi, satyryczne scenki. Parodiowano opery, modne tańce, a także najważniejsze postacie ówczesnego życia publicznego.

Reżyseria, inscenizacja i choreografia: Jan Szurmiej
Scenariusz: Jan Szurmiej ze wstawkami słownymi Juliana Tuwima i Konrada Toma
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy i adaptacja scenografii: Marta Hubka
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Jarek Babula
Teksty piosenek: Julian Tuwim, Ryszard Marek Groński, Andrzej Włast, Emanuel Schlechter, Ludwik Starski, Jan Szurmiej, Jerzy Nel, Marian Hemar, Jerzy Jurandot
Muzyka: Włodzimierz Korcz, Henryk Wars, Grigorij Bogomazow, Władysław Szpilman, Zygmunt Karasiński, Leonello Casucci, Jerzy Petersburski, Zygmunt Wiehler, Jarek Babula, Ralph Erwin
Asystent reżysera i choreografa: Joanna Wąż

OBSADA

Romana Filipowska: Kwiaciarka, Kobieta Tajemnica, Girlsa I, Uliczna Handlarka I
Joanna Świrska: Girlsa II, Uliczna Handlarka II, Dama I
Joanna Wąż: Gwiazda, Samotna dama, Girlsa III, Uliczna Handlarka III
Marta Frąckowiak: Żona Geniusia, Ona, Girlsa IV, Uliczna Handlarka IV
Joanna Koc: Andzia, Girlsa V, Uliczna Handlarka V
Marika Klarman (gościnnie): Dama II, Adusia, Girlsa VI, Uliczna Handlarka VI
Robert Kuraś: Galant, Gigolo, Chór Wujów, Chór Rewelersów
James Malcolm: Mistrz Ceremonii, Chór Wujów, Chór Rewelersów
Radosław Walenda: Chór Wujów, Chór Rewelersów
Jerzy Kaczmarowski: Hipek, Goldberg
Janusz Młyński: Moryc, Rapaport
Aleksander Podolak: Dorożkarz Geniuś, On, Chór Rewelersów
Wojciech Romańczyk: Feluś, Chór Wujów, Chór Rewelersów
Panowie: Olo, Bolo, Dodo, Tolo, Lolo – Chór Rewelersów
Tancerki: Busia, Zuzia, Kasia, Lusia, Tosia, Dosia – Girlsy

Inspicjent: Beata Sobicka-Kupczyk

Premiera: 24.07.2020
na Placu Teatralnym w Zielonej Górze

Zdjęcia pod patronatem Lubuska Akademia Fotografii wg Dariusza Biczyńskiego w osobach Aleksandra A. Łupkowska i Dariusz Biczyński czyli DariuszBiczynski.pl – fotografika kreatywna.

Plakat: Dariusz Kolański

Facebook

© Lubuski Teatr w Zielonej Górze