Aktualności

Monte Verde Festiwal Teatrów Plenerowych – edycja pierwsza. Podsumowanie.

W ciągu czterech dni spotkań z teatrem ulicznym do Zielonej Góry przyjechały zespoły teatralne z różnych stron Polski. Każdy z zaproszonych teatrów posługiwał się wypracowaną, rozpoznawalną formą wyrazu artystycznego. Konfrontacja różnorodnych metod teatralnych, interpretowania języka „teatru ulicznego” oraz podejmowanych tematów, zaowocowała tym, że pierwsza edycja festiwalu wzbudziła ogromne zainteresowanie zielonogórzan.  W ramach festiwalu pokazaliśmy dziewięć spektakli.

Festiwal otworzył Teatr Biuro Podróży, którego spektakle przeszły już do historii teatru ulicznego. „Carmen Funebre” to jedno z ważniejszych przedstawień zespołu, które od 1994 roku porusza publiczność na całym świecie. Jego fabuła została oparta na relacjach bośniackich uciekinierów. Z kolei Teatr Snów, który zapisał się w historii polskiego teatru alternatywnego niepowtarzalną poetycką stylistyką, pokazał spektakle „Pokój” i „Wyspa”. Przesunięcia znaczeń i zderzanie realności z projekcjami tejże przez podświadomość, to kanwa działań teatralnych proponowanych przez gdańszczan w pierwszym prezentowanym spektaklu. Metaforyczna opowieść o postrzeganiu rzeczywistości, swoistym „kompresowaniu” jej w projekcjach umysłu i przekształcaniu we wciąż nasilające się obrazy – to z kolei temat „Wyspy” opartej na motywach „Burzy” Wiliama Szekspira.

Do Zielonej Góry przyjechały także Teatr AKT i Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA2006. Sztuka mimu, gestu i plastyczny obraz, uzupełnione elementami cyrku i tańca oraz absurdalny humor to znak rozpoznawalny pierwszego. Prezentowany spektakl „Poza czasem” stanowił fantazyjną opowieść utrzymaną w stylistyce steampunk, łączącej styl retro z fantastyką naukową. Artyści pokazali podróż w czasie i przestrzeni rozumianą jako metaforę poznawania siebie. Metafora dotyczyła podróży w czasie nie liczonym matematycznie, a więc odbywającym się poza powszechnie dostępną chronologią czy linearnością. Dobrze znaną w Zielonej Górze z dużych obiektów scenograficznych ubogacających korowód winobraniowy Interdyscyplinarną Grupę Teatralną ASOCJACJA2006 tym razem można było zobaczyć w pełnej teatralnej formie. Zespół pokazał dwa formalnie różniące się od siebie przedstawienia. Wielość dyscyplin zawartych w formule czy wręcz „manifeście” grupy sprowadza się do nagromadzenia i czytelnego przenikania się środków wyrazu. „Kod” teatralny ASOCJACJI2006 pozostawia swobodę w manipulowaniu sensami zawartymi czy to w przemarszu i zaanektowaniu przestrzeni publicznej (działanie „Poszukiwacze św. Pawła”), czy po całkowite odwrócenie wykorzystywanych środków w przedstawieniu „Imperium Dobrawa…” jako narracji o narodzinach polskości i tkwiących w niej demonach.

Na festiwalu nie zabrakło lokalnych akcentów. Teatr Rozrywki „Trójkąt”, skupiony głownie na formie komedii, zaprezentował przedstawienie „Dawno, dawno temu…”. Forma i treść spektaklu inspirowane były kulturą średniowiecza. Teatr Terminus A QUO działający od 1976 roku w Nowej Soli zaprezentował spektakl „Czarownice”. Przedstawienie nowosolan  bezpośrednio odnosiło się do historii Zielonej Góry. Konkretnie zaś do procesu kobiet uznanych za  „nieczyste”, „wolne”, a więc „czarownice”. Zabieg formalny polegał w tym przypadku na konfrontacji ludycznej i rozrywkowej sfery procesowania kobiet z męczeństwem metaforycznie palonej na stosie tożsamości. Zaś Pracownia Teatru Tańca zaprosiła festiwalową publiczność na spektakl „Zabawa”. Wypowiedź twórców stanowiła próbę ustosunkowania się do uniwersalnej, obecnie bardzo aktualnego tematu relacji pomiędzy grupą sprawującą władzę a społeczeństwem.

Monte Verde Festiwal stanowił dla Lubuskiego Teatru próbę pokazania spektakli, które realizowane są także poza budynkiem instytucji. Organizując pierwszą edycję festiwalu teatrów plenerowych w Zielonej Górze, pokazaliśmy, że formy teatralne prezentowane w przestrzeni publicznej są sposobem stawiania problemów i pytań, które odczytywane są przez szeroką publiczność.

walk_icon Wirtualny spacer