Edukacja, oferty, noclegi

spektakl + warsztat do spektaklu

Warsztaty do spektakli towarzyszą przedstawieniom z repertuaru Lubuskiego Teatru. To twórcze działania uczestników oparte o gry teatralne, formy plastyczne czy literackie oraz dyskusję. Stanowią one rodzaj refleksji na tematy obecne w oglądanym przez grupę spektaklu. Warsztaty przeznaczone są dla grup zorganizowanych (10-25 osób) i mogą brać w nich udział osoby w różnym wieku: grupy szkolne, studenci, seniorzy, rodziny. Spotkania odbywają się przed lub po przedstawieniu. Istnieje możliwość przeprowadzenia warsztatu w szkole. Czas: ok. 90 min. Koszt: warsztaty w cenie biletu na spektakl

ZROBIĘ  NA  OPAK!

Warsztat do spektaklu „Księżniczka na opak wywrócona” dla klas gimnazjalnych Na opak? W odwrotnym kierunku, porządku niż trzeba? Przeciwnie niż powinno być? Czyli jak? W trakcie spotkania wykorzystamy naszą wyobraźnię, by zawiesić rządzące światem prawa, podważyć zastane hierarchie i zasady. Będziemy projektować „światy na opak”! Także przywołamy różne konteksty tekstu Calderona de la Barki/Jarosława Marka Rymkiewicza: widowiska kulturowe i tradycje teatralne, w których realizowany jest motyw świata na opak. W jakich sytuacjach zawieszamy prawa rządzące naszą rzeczywistością? Jakim celom to służy? Szukanie odpowiedzi na te pytania wprowadzi nas w zagadnienia spektaklu.

WBREW SCHEMATOM

Warsztat do spektaklu „Bestia” dla klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Wanda Sandał przenosi się do innej szkoły i nie pasuje do żadnego z obecnych tam typów nastolatków: Kici, Grzecznych, Emo, Głąbów… Mimo to otrzymuje etykietkę: Nowa. Czy da się uciec od przyczepiania etykiet i kategoryzowania rzeczywistości? Jaką rolę pełni wygląd w tworzeniu stereotypów? Jakie uprzedzenia przedstawione są w spektaklu, a jakie obecne w codzienności szkolnej? W jaki sposób autorzy przedstawienia posługują się stereotypizacją jako zabiegiem artystycznym? Poprzez teatralne działanie będziemy szukać odpowiedzi na powyższe pytania. W trakcie warsztatu również przyjrzymy się klasie jako konfiguracji różnych osobowości. Na czas spotkania poszukamy nowych, zaskakujących, kategorii, które wytworzą niespodziewane sieci powiązań i miejsca wspólne.

GDZIE LEŻY PRAWDA?

Warsztat do spektaklu „Fernando Krapp napisał do mnie ten list – studium o prawdzie” dla grup ponadgimnazjalnych oraz dorosłych

Bohaterowie spektaklu: Fernando Krapp, Julia i Hrabia Juan Bordavella posiadają odmienny obraz wydarzeń. Któremu z bohaterów wierzyć? Co jest rzeczywistością, a co rojeniem umysłu, może śnionym snem? Po czyjej stronie leży prawda? Każdy z widzów musi dokonać wyboru: z punktu widzenia której postaci oglądać przedstawioną akcję? Postawienie widza w tak niepewnej sytuacji jednocześnie otwiera pytanie o istnienie prawdy i możliwości poznania rzeczywistości. Czy można narzucić drugiej osobie swoje widzenie świata? Czy istnieje prawda ogólna? Czy różne prawdy mogą istnieć obok siebie czy się wykluczają? Czy kłamstwo odbiera wolność? Zagadnienie te poprzez twórcze działanie uczestników zostaną poddane refleksji w kontekście przedstawienia.

CO TY MÓWISZ?

Warsztat do spektaklu „Szklana menażeria” dla grup ponadgimnazjalnych i dorosłych

„LAURA: Ja jestem kaleką.

AMANDA: Bzdura! Nigdy więcej nie używaj tego słowa, Lauro! Nigdy. Otóż nie jesteś kaleką. Masz tylko jedną wadę. Nie wadę – malutki defekt. Ledwie widoczny z resztą. Niedoskonałość! O właśnie. Niedoskonałość!”

Po spektaklu zapraszamy na warsztat, w trakcie którego pobawimy się słowami, poeksperymentujemy z dobieraniem wyrazów, zastanowimy się, jakie konsekwencje niosą słowa, które wybieramy spośród bogatego repertuaru możliwych. Jaka jest relacja między wyobrażeniem Laury na własny temat a językiem jakim się posługuje? Jakie słowa najczęściej pojawiają się w kontekście Jima, słuchacza kursu krasomówstwa? Co oznacza modne przekonanie, że nasze myśli tworzą naszą rzeczywistość?

POZA HORYZONTY

Warsztat do spektaklu „Czasami księżyc świeci od spodu” dla grup ponadgimnazjalnych oraz dorosłych

Metalowa klatka, w centrum której znajduje się Jasiek, bohater przedstawienia, sugeruje nie tylko jego dom, lecz również w sposób symboliczny jego bycie w świecie i granice tego świata. Traktując tę przestrzeń w sposób metaforyczny, zajmiemy się zagadnieniem horyzontu rozumianego jako zakres przekonań, zainteresowań, pojęć i definicji, poprzez które filtrowana jest rzeczywistość. Jakie czynniki mają wpływ na to, jak Jasiek postrzega świat? Czy sceniczna klatka stanowi więzienie? Dlaczego jedni czują potrzebę, by przekraczać granice, inni pozostają na swoich miejscach?

WCHODZIĆ W ŚWIAT

Warsztat do spektaklu „Ja Ciebie też…” dla grup ponadgimnazjalnych i dorosłych

Na czym polega „wchodzenie w świat” i z jakimi emocjami się wiąże? Co to znaczy znaleźć swoje miejsce na ziemi? Czy każdy musi mieć pomysł na siebie? Czym jest przestrzeń życiowa? Co znaczy mieć świat u stóp? Jak rozumieć szekspirowską metaforę „świat jest teatrem, aktorami ludzie”? W jakim stopniu możemy pokierować własnym losem? A może odtwarzamy tylko napisany dla nas scenariusz? Poprzez twórcze działanie poddamy refleksji powyższe zagadnienia w kontekście rozterek Nynka, Miśka i Agrafki – trojga bohaterów spektaklu „Ja Ciebie też..”, którzy są u progu kariery i rozpoczynają dorosłe życie.

Warsztaty prowadzi Emilia Adamiszyn – pedagog teatru, reżyser teatru dzieci i młodzieży, teatrolog, polonistka. Autorka i koordynatorka projektów artystyczno-edukacyjnych w Lubuskim Teatrze („Raz, dwa, trzy. Kultura i Ty”, „Teatralne podchody”). Współautorka i realizatorka projektów Lato w Teatrze w Tomaszowie Mazowieckim i gminie Ujazd (program Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie). Współpracuje z zielonogórskimi szkołami, prowadząc zajęcia artystyczne. W swojej pracy posługuje się metodami m.in. tańca kreatywnego, dramy Augusto Boala, pedagogiki teatru.

Informacje oraz zapisy: emilia@teatr.zgora.pl, tel. 664-713-710, 68 452 72 72 do 75 w. 42

Zapisy i informacje telefoniczne: środy, godz. 8:00-14:00

walk_icon Wirtualny spacer